9 rzeczy, których nie należy robić po posiłku

Siesta, jedzenie owoców, picie gorącej herbaty, czasem zapalony
papieros. To niektóre z rytuałów, często towarzyszących nam po zjedzonych
posiłkach. Czy wszystkie są dla nas zdrowe i korzystne? Czego powinniśmy unikać 
po tym, gdy zjemy obiad, kolację czy inny posiłek?
Palenie
Papierosy są szkodliwe nie tylko wtedy, gdy palimy je po
posiłku. Każdy papieros zawiera kilkadziesiąt różnych substancji rakotwórczych,
nikotynę i substancje smoliste. Wypalenie papierosa zaraz po posiłku jest
równoważne wypaleniu 10 papierosów jednocześnie, a to, co oczywiste, zwiększa
ryzyko zachorowania na raka.
Jedzenie owoców
Często zdarzało mi się słyszeć pytanie o to, czy owoce
lepiej jest przed posiłkiem czy po. Jedzenie owoców już po właściwym daniu jest
bardzo popularną czynnością. Ale czy korzystną dla naszego zdrowia? Niestety
nie. Owoce zawierają dużą ilość cukrów prostych, a przez to są dość szybko trawione.
Z żołądka do dalszych części układu pokarmowego trafiają już po 20-30 minutach,
a ich rozkład zaczyna się dopiero w jelicie cienkim. Zjedzenia owoców np. po
obiedzie sprawia, że zalegają one w żołądku razem z zawartością tego, co
zjedliśmy na obiad, nie mają możliwości przedostania się dalej w swoim
normalnym tempie, a przez to kwaśnieją i fermentują. Powoduje to różne
dolegliwości trawienne, np. wzdęcia. Do owoców, które nie fermentują i nie
kwaśnieją zaliczamy: maliny, truskawki, jeżyny, czarne jagody i porzeczki.
Owoce najlepiej jest jeść rano, przed śniadaniem lub od dwóch do czterech (w
wypadku zjedzenia potraw mięsnych) godzin po posiłku.

Picie gorącej herbaty
Herbata zawiera substancje, które wchłaniają ważne składniki
odżywcze, których dostarczamy sobie poprzez zjedzony posiłek. Tanina obecna w
herbacie ma wpływ na wchłanianie białka. Inne pierwiastki zawarte w herbacie
mogą również hamować wchłanianie żelaza przez organizm, co z kolei może
prowadzić do niedokrwistości.
9 rzeczy, których nie nalezy robić po posilku
Picie zimnej wody
Zimna woda nie pozwala prawidłowo trawić jedzenia, ponieważ
powoduje ona zlepianie żywności. Lepiej sprawdza się picie ciepłej wody, która
pomaga wchłaniać składniki odżywcze z pożywienia.
Spanie
W pozycji leżącej, na przykład podczas „poobiedniej drzemki”,
niektóre soki trawienne mogą płynąć z powrotem aż do przełyku, a to, ze względu
na ich kwaśny odczyn, może powodować podrażnienie i „poparzenie” jego
wewnętrznej warstwy.
Branie kąpieli
W czasie kąpieli zwiększa się przepływ krwi do naszych rąk i
stóp, co powoduje mniejsze ukrwienie w obrębie żołądka i osłabia układ
trawienny.
Taniec
Zbyt intensywny taniec czy inny rodzaj ruchu, zaraz po
obfitym posiłku, może utrudniać wchłanianie przez jelita, składników odżywczych
z pokarmu.
Luzowanie paska
Powinniśmy jeść tylko tyle i maksymalnie do takiego momentu,
kiedy czujemy się komfortowo, bez konieczności rozluźniania paska np. w
spodniach czy spódnicy.
Popijanie jedzenia
Wszelkie napoje spożywane w trakcie posiłku, rozcieńczają soki
żołądkowe, przez co jedzenie jest wolniej i gorzej trawione.

6 Comments

  1. Chore, gdyby się do tego wszystkiego stosowac, może polepszyloby się nieznacznie nasze zdrowie fizyczne, za to kosztem psychicznego.

  2. Anonimowy

    A co z tymi którzy każdy kęs popijają herbatą? Trzeba młotkiem wybić stare nawyki! Dla zdrowia.

  3. O owocach nie słyszałam, a muszę przyznać, że czasami zdarza mi się zjeść jabłko po obiedzie. Czas to zmienić.

  4. świetny post, dobrze wiedzieć takie rzeczy, na szczęście nie mam żadnych z wymienionych nawyków związanych z jedzeniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *